Week 8

12 april 2018 - Paramaribo, Suriname

Alweer week acht, een week vol van plezier en optimaal genieten. Maar dat hoort ook bij vakantie. Helaas zat het weer afgelopen weekend nogal tegen. Vraag je aan de gemiddelde Surinamer in welk seizoen we zitten, dan krijg je van ieder een ander antwoord. Ze zeggen dat het klimaat behoorlijk in de war is, dit is ook zeker te merken. We zouden in de kleine droge tijd moeten zitten tot ongeveer eind april, dat zitten we sowieso niet. Geen idee in wat we op dit moment wel zitten. De dag kan wisselen van extreme regen tot verschrikkelijke warmte met zon.

Afgelopen weekend zijn we drie dagen naar het gebied rondom de Fredberg geweest. Een berg midden in de jungle, omringt door de prachtige (druilige) natuur. Na een reis van ongeveer 4 à 5 uur in een overvol/gammel busje komen we aan op het basiskamp. Het basiskamp is gevestigd in de jungle, circa 3 uur wandelen van de Fredberg. Een mooi en voor Surinaamse begrippen een luxe kamp, gevestigd aan een rivier. Na een heerlijke lunch is het tijd om naar de Fredberg te wandelen. Een mooie maar heftige tocht naar de voet van de berg. Het heftige kwam vooral door het enorm benauwde weer. Helaas begon het tien minuten voordat we op de top van de berg waren te regenen. Zoals ik al vertelde in een eerdere blog, regen is hier een stortbui waar je binnen een halve minuut drijfnat bent. Jullie denken vast, heerlijk even afkoelen.. maar in de jungle drogen geen kleren, zeker niet op het topje van een berg. En ja, wij hebben de nacht doorgebracht in een hangmatje op de top van de berg, onder het genot van een emmer in de grond als sanitair en (soort van) gezuiverd regenwater als drinken. De regen is tot de volgende ochtend niet meer gestopt.. heel jammer want het uitzicht vanaf de berg is adembenemend. De tweede nacht hebben we doorgebracht op het basiskamp. Op het basiskamp hebben we onszelf vermaakt met een Tarzanswing de rivier in, hier kregen we natuurlijk geen genoeg van. De avond hebben we doorgebracht met vele spelletjes en nog meer gezelligheid aangezien de avondwandeling wegens de extreme regenval niet door kon gaan. Maar ondanks de vele regen was het een geweldige trip, misschien iets minder mooi uitzicht op de berg maar voor ons was het adembenemend.  Bij aankomst thuis werden we verrast door een ondergelopen straat..

Na het intensieve weekend hebben we niet stil gezeten. We zijn een dagje op de quad wezen racen, door plassen, het moeras en de jungle. In afwisseling met een zipline over het water en door de bossen. Een super leuke dag met veel adrenaline en hele vieze kleren.

De culturele kant van Paramaribo zijn we afgelopen week niet vergeten. Een bezoek aan Fort Zeelandia en een (zelfverzonnen) citytour met alles erop er eraan konden hier niet ontbreken. Ook alle heerlijke eettentjes met vele specialiteiten zijn voorbij gekomen.Verder hebben we een fietstour naar en over de Peperpot plantage in Commewijne gedaan. Om in Commewijne te komen moet je eerste over de Surinamerivier met een bootje, lekker knus met zeven mensen en zes fietsen. Het blijft geweldig dat je onverwachts dieren tegenkomt. Tijdens het fietsen slingerde de aapjes over ons heen. Omdat we nog niet genoeg dieren hadden gezien, is er een ook een bezoekje gebracht aan de Vlindertuin. Hier zitten veelal vlinders, maar ook veel schildpadden en slangen. Ook hier kwamen we onverwachts een luiaard tegen. Het klinkt misschien wat veel, maar de zonnige middagen waren we lekker met een cocktail aan het zwembad te vinden.

Aankomend weekend gaan we doorbrengen op Isadou en het omliggende dorpje Jaw Jaw. Hier gaan we kennismaken met de lokale marrons en hun Saramaccaanse levensstijl.  Verder zullen we genieten op het kleine eilandje Isadou, omringt door de jungle en de verschillende stroomversnellingen.

Wij genieten nog even lekker verder, fijn weekend en tot snel!

1. Erika:
    13 april 2018
    Dat ziet er allemaal mooi en spectaculair uit!
  2. Tinus Louws:
    13 april 2018
    Je verveeld je niets zo te horen nog veel plezier
  3. Marja:
    13 april 2018
    Weer mee mogen genieten van je verslag en de mooie foto's.
    Bedankt weer en geniet zo verder!
  4. Nel en Simon:
    13 april 2018
    Gelukkig, ik zie het al: ik hoef niet ongerust te zijn! Simon wordt goed bezig gehouden en er wordt goed voor 'm gezorgd! Veel plezier nog, huusjes!! 😃😙