Week 5

23 maart 2018 - Paramaribo, Suriname

Wat was het weer een heerlijk weekend, vooral erg relaxt. Tot nu toe denk ik het warmste weekend sinds we hier zijn. We hebben lekker genoten van het prachtige weer, heerlijke eten, goede gezelschap en het uitgaansleven van Paramaribo.

Er is een bezoekje gebracht aan de Centrale markt. En ja, deze is heel wat groter dan de markt in Middelburg. Je ziet vooral hele andere dingen dan wij gewend zijn, zo kan je denken aan alles wat een dier (varken, kip, vis, gordeldier etc.) heeft maar ook aan speciaal fruit en groente. Natuurlijk hebben we het een en ander aan fruit meegenomen, de prijzen zijn overigens extreem laag als je kijkt naar de Nederlandse prijzen. Je zou denken dat het fruit er niet eens van kan groeien.

We hebben ons dit weekend ook lekker laten verwennen. Na een heftige maar heerlijke Shiatsu massage zijn we soepel en gekraakt aan onze nieuwe stageweek begonnen. Dit was een speciale stichting opgericht voor blinde en slechtziende, deze mensen zijn opgeleid tot masseurs.

Op de afdeling Neurologie kunnen we ons nog goed vermaken, ook al moet ik zeggen het verschil met Nederland blijft extreem. Het is soms leuk om de verschillen te zien, maar toch iets vaker knijp ik maar even een oogje dicht of hou ik mijn hart vast. Ik heb zoveel voorbeelden, veel te veel om op te noemen. De Surinamers zijn zo open en gastvrij, maar op het gebied van veranderingen op de werkvloer is geen sprake mogelijk. Heel jammer vind ik zelf, wij zouden zoveel van elkaar kunnen leren. We zullen nog twee weken op de afdeling Neurologie verblijven, hierna gaan we de laatste weken doorbrengen op Interne geneeskunde. Ook mogen we nog een dagje meelopen op het OK en het Lab, een super gave ervaring!

Voor aankomend weekend staat er weer iets leuks op de planning, een tripje dat hoog op mijn lijstje stond voordat ik naar Suriname vertrok. Bigi Pan, overnachten in een houten lodge midden op het water in het prachtige binnenland tussen de dieren.

Tot nu toe blijft het genieten van elke dag in Suriname, ook al blijven we soms bizarre dingen meemaken. Zo zijn we achtervolgd door een man op klaarlichte dag, helaas was deze man vergeten zijn broek omhoog te trekken.. Wees niet bang, we zijn ongedeerd.

​Fijn weekend en tot snel!

1. Erika:
    23 maart 2018
    Leuk je verhalen te lezen! Had die man een derde been nodig om te kunnen lopen dan?😊
  2. Henk Rhebergen:
    23 maart 2018
    Ach met die temperatuur daar heb je vast geen broek nodig.
  3. Familie Janse:
    23 maart 2018
    Leuk Marcia fijn dat je het naar je zin hebt, en de verschillen ja dat heb ik meer gehoord en kan me daar wel wat bij voorstellen!
    Groetjes en nog een leuke periode daar.
  4. Tinus Louws:
    23 maart 2018
    Leuk om weer wat van je te horen en dat je het naar je zin hebt.
    Henkie heeft het ook super naar zijn zin met zijn vriendin Shakyra,volgens mij is hij een beetje verliefd.
    Groetjes